Friday, May 22, 2015

IGRATI NAJBOLJE U NAJTEZIM TRENUCIMA: Deo 1

Manje je vise

Nedavno sam prisustvovao Evropskom Prvenstvu u Košarci za Muškarce do 20 godina (Eurobasket U20), koji je jedan od glavnih dogadjaja tog tipa koji se odvija svakog drugog leta, gde se sastaju najboljih 16 kvalifikovanih ekipa iz čitave Evrope i bore za najsjajnija odličja. Jednog dana sam razgovarao sa trenerom jedne od ekipa na prvenstvu u vezi igre njegovog tima u prvoj rundi takmičenja i tada smo počeli da pričamo o igri jednog od najboljih igrača njegovog tima, unutrašnjeg igrača na koga ide najveći broj lopti i koji je zadužen da rešava situacije, a koji je tokom sezone igrao za jedan od elitnih američkih univerziteta.

„Sposoban je da uradi puno toga i mi stvarno zavisimo od njega, ali zadnjih nekoliko utakmica igra ispod naših očekivanja“ reče mi trener.

U našoj daljoj diskusiji, jedna od stvari koje su nam se ukazale je to da je igrač imao puno zadataka na svojim ramnima, očigledno i previše da ih on uspešno obavi. Pitao sam trenera šta misli o tome da mu smanji broj zaduženja u igri. „Manje je više“ je koncept koji sam pokušavao da predstavim.

Sužavanje fokusa igrača, kada dodje vreme za izlazak na teren i takmčienje, pomaže igraču sa jednom od ključnih stvari koje može posedovati prilikom nadmetanja, a to je osecaj kontrole. Kada imate manje zadataka, onda vam se cini da taj posao možete jednostavnije obaviti, tako da se sportista oseća ovlašćenije i manje opterećen.

U knjizi ’Heads Up Baseball: Playing the Game One Pitch at the Time’ autori Ken Ravizza i Tom Hanson opisuju kako igrač ima širok spektar misli na dan utakmice, od vremena kada ustane tog dana, do poslednjeg obroka pred utakmicu, itd. Kasnije, dolaskom u salu, iskusniji igrač će ostaviti većinu tih misli iza sebe i početi da sužava fokus. Dok se igrač presvlači i oblači dres, prolazi kroz zagrevanje, a onda i timsko istezanje...dok je momenat početka sve bliži i bliži njegov fokus nastavlja da se sužava, kao kod dimnjaka (širok na vrhu, uzak na dnu). Do vremena podbacivanja lopte, igračev fokus se suzio na samo jednu specifičnu misao ili nameru.

Na Zimskim Olimpiskim igrama u Liliahameru, Američki spustaš Tommy Moe je bio pravo iznenadjenje kada je osvojio zlatnu medalju. Moe, koji je pobedio sve ostale takmičare, nikada nije pobedio na internacionalnom takmičenju u njegovoj karijeri. Kada su ga posle ovog uspeha upitali o svom performansu, Moe je rekao: Pojednostavio sam svoje misli. Hteo sam da se skoncentrišem da pravim skretanja pod oštrim uglom na spoljašnju skiju, i da držim ruke ispred. Znao sam da ako se koncentrišem na ove dve stvari, skijao bi brzo. To je sve što sam hteo da uradim.“

Bob McKillop, visoko priznati muški košarkaški trener na univerzitetu Davidson (6 puta je osvojio nagradu za najboljeg trenera konferencije, a u 2008. dobija priznanje za najboljeg trenera te godine u Americi) navodi takmičarsku prednost koja se dobija kada se stvari uproste a igra se pod pritiskom, on nam nudi sledeći primer:

U vreme kada se sezona privodi kraju i dodje vreme za playoff i za NCAA turnir, i kada je potrebno pripremiti se za sledećeg mogućeg  protivnika, to je vreme da se vaša igra svede na svega nekoliko ključnih elemenata-stvari u kojima ste postali dobri tokom sezone- a ostalo treba ostaviti po strani, prosčene stvari i stvari sa kojima ste samo eksperimentisali.


Jack Nickiaus, jedan od najboljih golfera svih vremena, ponudio je sličan savet u pogledu kako postići najbolji mogući zamah i udarac: “Treba svesti misli o zamahu na najprostije dve ili tri koje su za tebe
radile u prošlosti.“  Nickiaus je lično došao na dve ideje- ’Mirna glava’ i ’Kompletiraj zamah do kraja’- i pridržavajući se te dve misli kada postane napeto i gusto je način na koji je on obavljao posao.

Nakon razgovora sa trenerom te Evropske ekipe na prvenstvu Evrope za Mlade do 20 godina, on je ušao u sledeću utakmicu zahtevajući od svog glavnog igrača da se skoncentriše na skokove i ukoliko mu se pruži prilika da poentira iznutra. Dao je igraču suženi fokus i posao koji je delovao da se može mnogo lakše obaviti... što mu je pomoglo i dalo OSEĆAJ KONTROLE. Od njega se vise nije zahtevalo previše zadataka. Kao rezultat, njegova produktivnost se vratila na očekivani nivo i imao je jednu od najboljih utakmica na turniru, pomažuci svojoj ekipi da se plasira u samu borbu za medalju.

EVO ŠTO NAKON IGRAČ MI JE PISAO SAMO OVAJ TJEDAN …

“Hteo sam da vam kažem da ideja o fokusiranju na samo jednu stvar mi je stvarno pomogla.  Imao sam tri najbolje utakmice i dve pune sedmice odličnih treninga i to sve zahvaljujuci jednoj misli.  Sebi sam svo vreme govorio da budem kao životinja.  To je to.  Sebi sam rekao samo budi agresivan i budi životinja, i ta misao je upravo to što mi pomaže da igram agresivnom i sa dosta energije.  Zbog toga, ja sam u mogućnosti da ne da samo igram dobro, nego da ulijem samopouzdanje ne samo u sebe već u moje trenere i saigrače.  Oni žele da mi dodaju loptu zato što sam im pokazao šta sve mogu da uradim čim je dobijem u ruke.  Sav ovaj uspeh je zbog te jedne reči.  Tako da hvala vam i stvarno stvarno cenim ideje koje stalno delite sa mnom!!“

© 2015 by Dr. Mitchell Smith, Sertifikovani Konsultant Sportske Psihologije


No comments:

Post a Comment